top of page

?מי זה מאסטר יאנג ווי-צ'יה



ראיון עם נח ביטלמן על מאסטר יאנג ווי-צ'יה, תלמיד השושלת הישירה של מאסטר דונג


מאסטר יאנג ווי-צ׳יה עם תלמידים שלו מיכאל ונח

ניקול לוין: אתה יכול לספר קצת על הקשר שלך עם מאסטר יאנג ווי צ'יה?


נח ביטלמן: מאסטר יאנג הוא המורה והמנטור שלי. מאסטר יאנג לימד אלפי סטודנטים ברחבי העולם בארבעים השנים האחרונות; מתוכם, יש לכשלושים תלמידים תואר של שושלת יוחסין ישירה, ומתוך אותם שלושים, ארבעה תלמידים הם תלמידים מהמעגל הפנימי של מאסטר יאנג. נפלה בחיקי הזכות להיות תלמידו של מאסטר יאנג בשושלת ישירה ולהיות מבין תלמידיו מהמעגל הפנימי.


נ.ל.: אז הקשר שלך עם מאסטר יאנג הוא די קרוב. האם אתה יכול לספר קצת על מאסטר יאנג, על הרקע שלו בדיקור וברפואה סינית?


נ.ב.: מאסטר יאנג החל ללמוד רפואה סינית בגיל צעיר. הוא התחיל בהתמחות בטראומה ואורתופדיה עם אבא שלו; מאוחר יותר הוא רכש ידע בכל תחומי הרפואה השונים ברפואה סינית. מאסטר יאנג נקשר למאסטר דונג ג׳נג-צ'אנג בטייוואן ב -1965, בעודו בבית הספר התיכון, והתקבל על ידי מאסטר דונג כתלמיד ישיר. מאסטר יאנג היה חניך ואסיסטנט במרפאה של מאסטר דונג במשך כמעט חמש שנים.


מאסטר יאנג זכה ללמוד הן דיקור קלאסי והן דיקור בשיטת מאסטר דונג, שלאורך השנים היה תחום לימוד שמור ונלמד במאספר מצומצם של תלמידים. בין 73 תלמידי השושלת של מאסטר דונג, מאסטר יאנג ווי-צ'יה הוא הבולט ביותר במסירותו למאסטר דונג ולשושלת הדיקור בשיטת דונג.


בנוסף לשנים של לימודים עם מאסטר דונג, מאסטר יאנג ויי-צ'יה למד ונחנך בסין עם המאסטר הבכיר של שאנג האן לון, ליו דו ג'ואו, ועם המאסטר הבכיר של יי ג'ינג, ג'ו בו קון.


נ.ל.: ניכר שמאסטר יאנג ווי צ'י התמסר להעמקת ופיתוח הידע שלו ברפואה הסינית. איך, לדעתך, מאסטר יאנג הגיע לכך שהוא ידוע כאדם הכי מקושר למאסטר דונג ולשיטת הדיקור של מאסטר דונג?


מאסטר יאנג (משמאל) עם מאסטר דונג

נ.ב.: מאסטר דונג צינג-צ'אנג הלך לעולמו ב -1975. ב -1973 הוא פרסם את ספרו, שהוא היצירה היחידה הכתובה שלו, ״המרידיאנים ונקודות הדיקור הרגילות של דונג״, ספר קצר שמאסטר דונג הכתיב בעל פה לאחד מתלמידיו, יואן גואו-בן. הספר מורכב בעיקר מנקודות הדיקור של מאסטר דונג, מיקומן, עומק הדקירה, וכן כמה אינדיקציות לשימוש בנקודות אלה.


לפני מותו של מאסטר דונג ב -1975, מאסטר יאנג ווי-צ'יה נתן למאסטר דונג עותק של הספר ״קווי אורך ורוחב של אקופונקטורה ומוקסיבציה״, שבו החל מאסטר יאנג בתהליך הרחבת היישום של נקודות שיטת דונג, וכן סיפק חלק מהיסודות התיאורטיים וההסברים לאפקטיביות של נקודות הדונג. מאסטר דונג העניק את אישורו לעבודה, וביקש מתלמיד בכיר אחר להכין תעודה לספרו של מאסטר יאנג, המעיד על כך שמאסטר יאנג הוא אסיסטנט במרפאתו של מאסטר דונג. במהלך 40 השנים הבאות המשיך מאסטר יאנג את משימתו להרחיב, לשפר ולהשלים את מערכת הדיקור של מאסטר דונג. באמצעות מחקר אינטנסיבי בספרות הקלאסית והמודרנית של הרפואה הסינית, לימוד אישי עם המאסטרים הגדולים של הדור הקודם, ובדיקות קליניות קפדניות של התיאוריות שלו, הצליח מאסטר יאנג לבסס את שיטת הדיקור של מאסטר דונג כמערכת דיקור עצמאית ומלאה שבמובנים רבים עולה על מערכת הדיקור הקלאסית של 14 ערוצי דיקור.


נ.ל: שמעתי שלמאסטר יאנג היה תפקיד מפתח בהבאת הדיקור לארה"ב והפיכתו לחוקית

בארה״ב. מה תוכל לספר לנו על כך?


נ.ב.: כן. זהו סיפור קצת ארוך, אבל אנסה לתמצת אותו. בתחילת שנות ה -70, מרים לי, מדקרת, אחות ומיילדת שעסקה בדיקור בצפון קליפורניה, נסעה לטייוואן בכדי ללמוד אצל מאסטר דונג. מרים בילתה שבועיים בקליניקה של מאסטר דונג, וצפתה בהשפעה המופלאה של הטיפולים של מאסטר דונג. במהלך ביקורה בטייוואן, ביקש מאסטר דונג ממאסטר יאנג להיפגש עם מרים בערבים וללמד אותה את שיטת הדיקור של מאסטר דונג, את היישומים של נקודות הדיקור, המיקומים, העומק הדרוש, תיאוריות וכו'. מרים חזרה לקליפורניה והחלה להשתמש בנקודות מאסטר דונג. כתוצאה, החלה לחוות תוצאות דרמטיות בקליניקה שלה. הדבר גרם לאיבה מסוימת בקרב הקהילה האלופטית, והמשטרה נקראה לעצור את מרים לי בגין עיסוק ברפואה ללא רישיון. בקצרה, המקרה הובא לדיון בבית משפט, ולאחר הצגת עדויות על גבי עדויות של מטופלים שנרפאו ממחלות חשוכות מרפא, דחה השופט את האישומים נגד מרים לי. המקרה, והמהומה התקשורתית שהקיפה את כל הפרשה הובילו בסופו של דבר את המחוקק של מדינת קליפורניה לכתוב הצעת חוק לרגולציה בתחום הדיקור, החוק נחתם על-ידי המושל ג'רי בראון ב -1975.


נ.ל.: וואו, לא הכרתי את הסיפור של מרים לי והמהפכה שאליו הוא הוביל בדיקור בקליפורניה, ואיך מאסטר דונג ומאסטר יאנג בעקיפין סייעו ברגולציה של הדיקור בארה״ב. זה מרתק לראות איך שביל ההתפתחות של הדיקור בארה״ב מוביל אותנו חזרה לטייוואן ולשיטת מאסטר דונג. אתה יכול לספר לנו על כמה מהתגליות והחידושים שמאסטר יאנג תרם לשיטת הדיקור של מאסטר דונג?


נ.ב: תרומותיו של מאסטר יאנג לשיטת מאסטר דונג הן רבות ומגוונות, החל משנת 1971 ועד היום. דרך לימוד וחקר בלתי פוסקים, מאסטר יאנג הצליח להרחיב את היישום של נקודות הדיקור של שיטת מאסטר דונג ליותר מכפול מהכמות המקורית. הוא סיפק בכוחות עצמו את הבסיס התיאורטי של שיטת מאסטר דונג, יצר תיאוריות המבוססות על הספרות הקלאסית של הרפואה הסינית העתיקה, אשר מסבירות בהצלחה כיצד כמה מנקודות הדיקור פועלות. הוא ניתח, תיאר וכינה את טכניקות הדיקור שבהן השתמש מאסטר דונג בקליניקה, דבר שהנגיש את הטכניקות הללו למטפלים בעולם הדיקור, ומאוחר יותר הוסיף את טכניקות הדיקור החדשניות שלו לאוסף הטכניקות של שיטת מאסטר דונג. מאסטר יאנג השלים את ״תאורית התקשורת המסועפת של חמשת זאנג״, ע״י כך שהוסיף את הקשר בין הבטן לקרום הלב, ושינה את שמה, לשם המוכר כעת בעולם כ״תיאורית התקשורת המסועפת של האיברים״ (Zang Fu Bie Tong). מאסטר יאנג המשיך לחדש, ולאחרונה פיתח את ״טכניקת דיקור בטיפול אזורי״ ואת שיטת הדיקור שלו ״ טכניקת מחט אחת״. בסין יש פרוטוקולי דיקור הקרויים על שמו של מאסטר יאנג, כגון הפרוטוקול המפורסם ״ארבעת המחטים של מאסטר יאנג״ עבור מטפלים באוסטאופטיה, ו״טכניקת שתי מחטים של מאסטר יאנג״ עבור מגוון רחב של בעיות רפואיות.


נ.ל.: כיצד הצליח מאסטר יאנג להפיץ את חכמת הידע של שיטת מאסטר דונג בעולם הדיקור?


נ.ב: מאסטר יאנג הפיץ את שיטת מאסטר דונג באמצעות כתביו ובאמצעות הרצאות ברחבי העולם. הוא כתב ספרים ידועים מאוד על שיטת הדיקור של מאסטר דונג, שחלקם תורגמו לאנגלית, לקוריאנית ולספרדית. הוא גם כתב באופן נרחב על כמעט כל היבט של הרפואה הסינית מעבר לשיטת מאסטר דונג. ספרו על ״חמשת נקודות ההובלה״ הוא יצירה פורצת דרך, ועבודותיו האחרות על דיקור ורפואה סינית צברו פופולריות רבה ברחבי העולם. ספר הלימוד של מאסטר יאנג על דיקור, למשל, זכה בפרס בדרום קוריאה כ"ספר הלימוד הטוב ביותר בדיקור של המאה העשרים". הוא פרסם יותר מ -100 מאמרים בכתבי עת מדעיים, רבים מהם עוסקים בהיבטים תיאורטיים ויישומים פרקטיים של שיטת מאסטר דונג.


בנוסף לעבודות הרבות שפורסמו, מאסטר יאנג הסתובב בכל העולם ללמד את שיטת הדיקור של מאסטר דונג. הוא הרצה ולימד סדנאות דיקור בשיטת מאסטר דונג בארה״ב, אנגליה, אוסטרליה, ישראל, ספרד, גרמניה, פורטוגל, שוויץ, מלזיה, סינגפור, קוריאה, טייוואן וסין. מאסטר יאנג מוזמן באופן תדיר להיות הנואם המרכזי בכנסים בינלאומיים לרפואה סינית ברחבי העולם, וזכה לכבוד במדינת סין בכך שהיה הרופא הראשון ברפואה הסינית מטייוואן שהוזמן להרצות בסין. מאסטר יאנג ממשיך לטייל ברחבי העולם, וממשיך להפיץ את שיטת הדיקור של מאסטר דונג למטפלים ומדקרים שמשתוקקים ללמוד את הסודות של השיטה היעילה ביותר הזו. מאסטר יאנג אהוב בעולם הדיקור בגלל גישת ההוראה שלו, שכן הוא משתדל להקנות ידע רב ככל האפשר במהלך כל הרצאה וסמינר. זה לא יוצא דופן עבור מאסטר יאנג להוסיף שעות ערב במהלך סמינר בכדי שיוכל להעביר את כל הידע שהוא מרגיש צורך ללמד את תלמידיו.


נ.ל.: היכן נמצאת הקליניקה של מאסטר יאנג?


נ.ב: מאסטר יאנג חי בדרום קליפורניה, ואחרי כמעט 50 שנה של טיפול מתמשך בתחום הרפואה הסינית הוא פרש לאחרונה מטיפול בקליניקה, וכיום מבלה את זמנו בכתיבה ובהוראה.


נ.ל.: תודה על שאפשרת הצצה מרתקת אל השפעתו הגדולה של מאסטר יאנג בעולם הדיקור.


נ.ב.: העונג הוא שלי! תן לי רק להוסיף כי למרות שהתמקדנו בראיון זה על תרומותיו של מאסטר יאנג לדיקור בשיטת מאסטר דונג, זה כמעט אינו מתאר את רוחב הידע הרב שרכש מאסטר יאנג בחמישה העשורים האחרונים. הוא לימד וכתב באופן נרחב כמעט בכל תחום של הרפואה הסינית, והוא מסוגל לסנכרן את התחומים השונים של הרפואה הסינית הן מבחינה קלינית והן בכתביו ובהרצאותיו.


מאסטר יאנג יגיע לישראל בחודש מאי ללמד סמינר מתקדם, "טכניקת מחט אחת". לפרטים על הסמינר: https://www.groundfloorclinic.com/hebrewclasses


bottom of page